Opis projektu
Zadanie zakłada stworzenie mini parku sensorycznego na terenie Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kraśniku. Zacieniona, intensywnie udeptywana gleba nie pozwala na założenie trawnika. Praktycznie przez cały rok nawierzchnia jest nieatrakcyjna wizualnie. Zorganizowanie w tej przestrzeni stymulującej rozwój zmysłowy dzieci ścieżki sensorycznej, daje możliwość efektywnego wykorzystania tego terenu.
Projekt polega na wykonaniu ścieżki sensorycznej, złożonej z 10 kwater z różnymi nawierzchniami (szyszki, kasztany, żołędzie, mech, piasek, żwirek, trawa, otoczaki, kolorowe dekoracyjne zrębki, patyki), elementy placu zabaw stymulujące zmysł słuchu, elementy placu zabaw stymulujące zmysł wzroku, miejsce stymulujące zmysł dotyku. Obramowanie wykonane z obrzeża zapewni trwałość i estetykę. Spód pokryty agrotkaniną zapobieganie przerastaniu chwastów, tablica edukacyjna w stelażu opisująca właściwości czuciowe naturalnych materiałów. Będzie opierać swoje działanie na różnych fakturach i kształtach. Dlatego wypełniona zostanie kamieniami o urozmaiconej gramaturze, kolorowymi zrębkami, roślinami o charakterystycznym zapachu, szumiącymi trawami itp. Całość aranżacji zostanie dopełniona zakątkiem z pachnącymi ziołami, które będą pielęgnowane przez dzieci w trakcie realizacji zajęć edukacji przyrodniczej.
Ścieżka sensoryczna to specjalnie stworzony tor przeszkód, który ma za zadanie pobudzać receptory dotykowe w stopach lub dłoniach dzieci. Pozwala rozwijać wyobraźnię dotykową, a ta jest potrzebna do prawidłowego poznawania świata przez dziecko.
Realizacja inwestycji zostanie wykonana przez rodziców i pracowników przedszkola. Co oznacza, że nie wygeneruje kosztów w tym zakresie.
Załączamy szacunkowy kosztorys wykonany na wrzesień 2024.
Uzasadnienie przedmiotowego projektu
Projekt ten jest odpowiedzią na potrzeby najmłodszych. Kreatywna i swobodna zabawa to coś czego nieustannie brakuje naszym dzieciom. Projekt ten ma kluczowe znaczenie, ponieważ: rozwija zmysły i poznawanie natury. Ścieżka umożliwia dzieciom odkrywanie otaczającego świata przyrody poprzez zmysły, rozwijając dotyk, węch, słuch, wzrok i równowagę. To unikalne doświadczenie, które poszerza ich percepcję. Kontakt z naturą i aktywność fizyczna poprawiają zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci. W takim miejscu dzieci będą miały nieograniczoną możliwość zabawy. Realizacja wpłynie na poprawę funkcjonowania dzieci - poprawi ich zdolności uczenia się, koncentracji, przyczyni się do poprawy sprawności fizycznej i poznawczej oraz umożliwi relaks w naturalnym środowisku. Z tak zaaranżowanego terenu korzystać będą również mogły dzieci z pozostałych przedszkoli. Spotkania takie przyczynią się do integracji społeczności lokalnej. Realizacja projektu wpłynie na atrakcyjność zajęć i ofertę przedszkola.